قطعات نمونه ثابت ده آری دایره ای شکل متحد المرکز، راه کاری مناسب به منظور پایش بلندمدت جنگل‌های هیرکانی (پیاده سازی، بازیابی و اندازه‌گیری)

نوع مقاله : ترویجی

نویسنده

استادیار پژوهش، بخش تحقیقات جنگل، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران mbayat1983@alumni.ut.ac.ir

چکیده

جنگل­های هیرکانی طیف گسترده­ ای از خدمات با ارزش اکوسیستم­ها را دارا هستند. مناظر چشم ­نواز، ترسیب کربن، جلوگیری از سیل و فرسایش، تولید چوب، فرصت­ های گردشگری، تفریح، سلامتی و رفاه از جمله این خدمات هستند که باید هر ساله یا هر چند سال یک بار مورد اندازه ­گیری و پایش قرار گیرند تا روند آنها چه مثبت و چه منفی مورد ارزیابی قرار گیرد. امروزه به­ منظور پایش و بررسی خدمات جنگل نیاز به روش­های مناسب آماربرداری و اندازه­ گیری در عرصه جنگل است که بتوان در بلندمدت این خدمات را پایش و ارزیابی کرد. قطعات نمونه ثابت دایره ­ای شکل ده ­آری یکی از این روش­ها است که برای پیاده­ سازی و اجرای آن در عرصه جنگل نیاز به تخصص و آموزش بالایی است و همچنین نیاز به وجود پیشینه ­ای است که اثبات کند آیا این روش مناسب جنگل­های هیرکانی با توجه به نوع آمیختگی، تعداد در هکتار، حجم سرپا و سایر شاخص­های مهم در جنگل، می ­باشد یا خیر؟ در نتیجه توصیه به ترویج و استفاده بیشتر از قطعات نمونه ثابت ده ­آری در بلندمدت به­ منظور پایش خدمات جنگل برای تعیین روند نزولی یا صعودی بودن خدمات اکوسیستم جنگل می­ شود. همچنین آموزش کارشناسان و مدیران جنگل با نحوه پیاده ­سازی و آماربرداری در این قطعات نمونه ثابت ضروری است. در نهایت، ترویج و توصیه به استفاده از قطعات نمونه ثابت در عملیات اجرایی و در سطوح وسیع به­ منظور بررسی اثرات مدیریتی و پرورشی در جنگل می ­باشد.

کلیدواژه‌ها