دستورالعمل بارگیری تصاویر ماهواره‌ای سنتینل 2 و کاربرد آن‌ها در منابع طبیعی

نوع مقاله : ترویجی

نویسندگان

1 استادیار پژوهش، بخش جنگل و مرتع، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ساری، ایران.

2 کارشناس ارشد، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ساری، ایران.

3 استادیار پژوهش، بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویجی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ساری، ایران.

چکیده

در دنیای امروز، فن ­آوری ­های نوین نظیر سنجش از دور به ­عنوان ابزاری کارآمد برای پایش و پیش­ بینی وضعیت منابع پایه (آب، خاک و گیاه) محسوب می­ شود. فقدان آمار و اطلاعات قابل استناد و به ­هنگام از عرصه­ های منابع طبیعی، زراعی و باغی از چالش ­های مهمی است که بخش منابع طبیعی و کشاورزی کشور با آن روبرو می ­باشد. به ­طور سنتی کسب آمار و داده ­های مربوط به عرصه ­های یادشده از طریق پایش و پیمایش میدانی صورت می ­گیرد. دریافت داده ­ها در این شیوه به ­دلیل این که مستلزم صرف هزینه زیاد و زمان طولانی است، نمی­ تواند از تکرار زیاد برخوردار باشد. در نتیجه معمولاً داده ­های دریافت شده به ­روش مذکور، به ­هنگام نبوده و در بیشتر موارد غیرقابل استفاده و استناد می­ باشند. اما برخلاف شیوه ­های سنتی، امروزه ماهواره­ هایی نظیر Sentinel-2 می ­توانند در فواصل زمانی کمتر از 5 روز داده­ های جدیدی از هر نقطه از کره زمین تولید و عرضه کنند. ماهواره یادشده از پروژه‌های پایش زمین بشمار می ­آید که به ­منظور پایش جنگل‌ها، بررسی تغییرات پوشش زمین و مدیریت بحران توسعه یافته است. داده­ های این ماهواره مناسب برای شناسایی گونه ­های درختی و زراعی بر مبنای فنولوژی طیفی می ­باشد. با توجه به پتانسیل بالا و کاربرد گسترده داده ­های سنتینل 2 آشنایی کارشناسان حوزه­ های کشاورزی و منابع طبیعی با داده­ های این ماهواره و بارگیری و استفاده متناسب از آن­ها از اهمیت ویژه ­ای برخوردار می ­باشد.

کلیدواژه‌ها