معرفی کاج بادامی جهت کاشت در اراضی ساحلی شرق دریای مازندران

نوع مقاله : ترویجی

نویسندگان

1 محقق، بخش منابع طبیعی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ساری، ایران.

2 دانشیار پژوهش، بخش تحقیقات منابع طبیعی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ساری، ایران.

چکیده

با هدف تعیین بهترین گونه از لحاظ سازگاری، رشد و تولید در اراضی ساحلی شرق دریای مازندران، با نهال­ های سه گونه (کاج بادامی، بروسیا و کاشفی) در پایگاه تحقیقاتی زاغمرز به اجرا در آمد. برای هر گونه کاج 121 اصله نهال آن به فاصله 3×3 متر در سه تکرار کشت گردید. طی 17 سال هرساله در پایان فصل رشد، قطر برابر سینه به سانتی­متر و ارتفاع کل به متر اندازه ­گیری و شادابی ثبت گردید .تجزیه و تحلیل داده ­ها نشان داد که بین گونه‌ها از لحاظ قطر برابر سینه اختلاف معنی ­داری وجود نداشته ولی از لحاظ ارتفاع کل، رویش ارتفاعی و رویش قطری و وضعیت کیفی اختلاف معنی ­داری وجود داشته است. بالاترین مقدار ارتفاع کل را کاج بروسیا و کمترین را کاج کاشفی دارا بودند، اما هر دو گونه از شادابی پایین­ تر و آفت­ زدگی بیشتر نسبت به کاج بادامی برخوردار بودند. لذا تا این مرحله می ­توان کاج بادامی را با داشتن 19/33 سانتی­متر قطر و 9/45 متر ارتفاع با زنده­ مانی 95 درصد و به­ دلیل مقاومت در برابر استرس­ های محیطی به ­عنوان گونه مناسب معرفی نمود.

کلیدواژه‌ها